Apa yang harus anda lakukan jika 2 syarikat menawarkan pekerjaan kepada anda secara serentak? Mana satukah yang patut anda pilih?
Berikut adalah perkara-perkara yang perlu anda pertimbangkan sebelum menerima mana-mana tawaran kerja:

Berikut adalah perkara-perkara yang perlu anda pertimbangkan sebelum menerima mana-mana tawaran kerja:
1. Jumlah Gaji dan Faedah Yang Ditawarkan
Tidak dinafikan bahawa hampir semua orang menitikberatkan gaji sebelum menerima tawaran gaji. Sebelum menerima mana-mana tawaran kerja, pastikan gaji yang ditawarkan adalah setimpal dan sesuai dengan jawatan, kelayakkan serta kos kehidupan terkini. Selain itu, tanya tentang semua faedah yang ditawarkan seperti KWSP, PERKESO, bayaran kerja lebih masa, insurans dan perlindungan kesihatan dan perubatan.
2. Lokasi Pejabat
Sebelum menerima tawaran kerja, anda perlu tahu jika lokasi pejabat itu strategik atau pun tidak. Pastikan ia tidak menyusahkan anda untuk pergi balik. Pastikan ia tidak terlalu mengambil masa atau menelan belanja yang tinggi.

3. Gambaran Bidang Kerja
Sila tanya dengan lanjut tentang gambaran bidang kerja anda. Penting untuk anda menyukai atau berminat dengan kerja anda bagi mengelakkan dari anda merasa stress atau bosan.
4. Keadaan Syarikat
Jalankan kajian mengenai latar belakang syarikat yang menawarkan anda kerja. Ini bagi memastikan syarikat itu mempunyai rekod baik terhadap layanan mereka terhadap pekerja mereka.
5. Karakter Orang Atasan
Sewaktu temuduga, pastikan anda ingat akan karakter penemuduganya kerana mereka adalah orang-orang yang anda akan kerja bersama. Pastikan mereka orang yang akan membuat anda berasa selesa untuk bekerja bersama.
Sumber : Mau Kerja
No comments:
Post a Comment